Mandag landet for første gang to F-35C Lightning II på det amerikanske hangarskipet USS Nimitz. Dette er hangarskipsversjonen av F-35. Bak denne første landingen ligger et imponerende stykke arbeid med forbedring av flyets «tail hook». På hangarskips-versjonen skal kroken sørge for at flyet «henger seg fast» i stål-wirene som ligger tvers over hangarskipdekket og at flyet stopper trygt. Problemene med denne meldte seg allerede for flere år siden og førte til at kroken hoppet over stålwirene – virkelig upraktisk når man skal lande på et hangarskip. Men nå er altså problemet løst og testingen fra USS Nimitz er i full gang.

141103-N-AZ866-050
F-35C like før landing på USS Nimitz – den redesignede bremsekroken er godt synlig under halen på flyet. Norske F-35A vil også ha bremsekrok, men da i et noe enklere og lettere design for å ha en siste mulighet for å stoppe i et nødstilfelle.

Som vi har sagt utad, så er dette et eksempel på at testprogrammet går sin gang og kampflyet utvikles videre. Ja, det dukker opp utfordringer, men det dukker også opp løsninger.

NB: Her er en ny video US Navy har lagt ut – og her kan du også se første take-off. Legg merke til nesehjulet på F-35C, som er forskjellig fra våre fly. C-modellen har dobbelt hjul, i tillegg til et forsterkingsstag i bakkant som skal absorbere kreftene fra katapulten.