Hvordan vil byggingen av første norske F-35 egentlig gå for seg? Bli med på en rundtur i anlegget og se hva som vil skje når norske F-35 skal bygges.

Jeg har selv besøkt dette anlegget tre ganger, og det som slår deg når du kommer inn er størrelsen. Produksjonshallen som vises her er en «mile» lang, eller ca. 1,6 km. På omvisninger kjøres du rundt i små golfbiler for å i det hele tatt nå over det hele på tiden du har tilgjengelig. Anlegget utvides nå for å få på plass alt produksjonsutstyret som vises i grafikken i videoen, og som skal gjøre det mulig å øke den årlige produksjonsraten fra 2015 og fremover. Foreløpig er bare en av de to vinge-linjene og en av de to EMAS-linjene på plass. Forrige gang jeg var der var de andre under bygging, men var ikke ferdige enda.

Det andre som slår deg når du kommer inn er hvor stille det er. Her er det ingen hamring, borring og maskiner som durer og går. Alt arbeidet består av liming, hefting, og montering av kabler. Produksjonen av materialene gjøre enten inne i avlukkede rom, ellers så skjer det andre steder før de ferdige delene transporteres til fabrikken. Hele anlegget er også klimaregulert (nødvendig i sentrale Texas der temperaturen stiger godt over 40 grader om sommeren) og det føles som om du er inne i et gigantisk laboratorium, og ikke en fabrikk som skal kunne spy ut over 150 F-35 i året om noen få år.

En annen ting er at alt du ser på flyet er enten hvitt eller grønt. De indre spantene, altså selve metallegeringen som bærer skroget, er hvitmalte. Kompositten som skroget kles med har en lett lime-grønn farge. Det eneste som bryter er alle kablene som strekkes inne i flykroppen. Det er også ganske få rør som monteres, sammenlignet med en F-16 – det meste er elektrisk styrt, og det som trekkes og monteres er derfor hovedsaklig kabler som styrer de ulike systemene. Selve cockpiten er stort sett helt svart, med panelene, utskytingssetet og alt laget i helt mørke farger.

100th F-35 in Final Assembly

På bildet over ser du et godt eksempel på dette. Det eneste som har en annen farge er de delene som leveres ferdig til fabrikken, blant annet de norsk-produserte halerorene på de vertikale halefinnene.

Hva vil du gjerne vite om produksjonen av F-35? Spør oss gjerne på Twitter – bruk linken oppe til høyre på sida!